Firmele NU trebuie sa-si certifice declaratia de impozit pe profit pe 2013

Declaratia privind impozitul pe profit, formularul 101, se depune anual de catre platitorii de impozit pe profit, pana pe data de 25 martie.

Exceptie de la aceasta situatie fac organizatiile nonprofit (ONG) si cei care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura, care au fost obligati sa depuna aceasta declaratie pana pe 25 februarie.

Potrivit instructiunilor de completare ale formularului 101, persoanele juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva declara si platesc impozitul pe profit astfel:

cele lichidate au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la data depunerii situatiilor financiare la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
cele fara lichidare au obligatia sa depuna declaratia anuala de impozit pe profit si sa plateasca impozitul pana la inchiderea perioadei impozabile.
De asemenea, persoanele juridice straine care au mai multe sedii permanente in Romania declara impozitul pe profit datorat pentru profitul impozabil obtinut de fiecare sediu permanent in perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2013 pana la 25 iulie inclusiv.

Firmele NU trebuie sa-si certifice declaratia de impozit pe profit pe 2013

Firmele au scapat de certificarea declaratiei de impozit pe profit pentru 2013, incepand cu 28 februarie, conform OUG nr. 8/2014. Mai exact, prin acest act normativ, a fost abrogat alineatul 5 al articolului 83 din Codul de procedura fiscala (CPF), care prevedea ca, de la 1 ianuarie 2014, declaratiile fiscale anuale de impozit pe profit ale contribuabililor trebuiau certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care era obligatorie auditarea. De altfel, la inceputul lunii ianuarie, Biroul de Asistenta pentru contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) a confirmat pentru AvocatNet.ro ca formularele 101 trebuie certificate obligatoriu de la 1 ianuarie 2014.

Insa prin OUG nr. 8/2014, certificarea tuturor declaratiilor fiscale, inclusiv formularul 101 si rectificativele, a devenit optionala de la sfarsitul lunii februarie. Totusi, desi este optionala, certificarea declaratiilor fiscale va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala.

Cum se completeaza?

Conform instructiunilor de completare a formularului 101, rubrica “Perioada” se completeaza astfel:

1 februarie – 31 decembrie, pentru anul 2013, in cazul persoanelor juridice romane platitoare de impozit pe profit, care, la data de 31 decembrie 2012, au indeplinit conditiile de a fi microintreprindere, si, incepand cu 1 februarie 2013, au fost obligate sa plateasca impozitul pe veniturile microintreprinderilor, iar in cursul anului devin platitoare de impozit pe profit, deoarece depasesc plafonul de 65.000 de euro sau obtin mai mult de 20% din venituri din venituri din consultanta si din management;
perioada cuprinsa intre data de intai a primei luni din trimestrul in care contribuabilii au inceput sa desfasoare activitati in domeniul bancar, cel al asigurarilor, reasigurarilor, pietei de capital si jocurilor de noroc si sfarsitul anului de raportare, in cazul contribuabililor platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor care in cursul anului incep sa desfasoare activitati in domeniul bancar, in asigurari si reasigurari, piata de capital si jocuri de noroc, iar incepand cu trimestrul respectiv devin platitori de impozit pe profit.
Rubrica “Date privind impozitul pe profit” a formularului 101 contine 51 de tipuri de indicatori, in dreptul carora trebuie trecute sumele aferente. In cazul in care se inregistreaza un rezultat negativ sau o pierdere acesta se va inregistra cu semnul “-” (minus).

Astfel, randurile 1 – 10 trebuie completate cu datele corespunzatoare, inregistrate in evidenta contabila a contribuabililor, respectiv urmatoarele:

Veniturile din exploatare,
Cheltuielile de exploatare, inclusiv cheltuiala cu impozitul pe profit,
Rezultatul din exploatare, obtinut din diferenta dintre veniturile si cheltuielile mentionate anterior,
Veniturile financiare,
Cheltuielile financiare,
Rezultatul financiar, obtinut din diferenta dintre venituri si cheltuielile mentionate mai sus,
Veniturile extraordinare
Cheltuielile extraordinare
Rezultatul extraordinar, obtinut din diferenta dintre venituri si cheltuielile mentionate anterior,
Rezultat brut, obtinut dintre cele 3 rezultate de mai sus.
Contribuabilii trebuie sa treaca alte venituri pe randurile 11, 11.1, 11.2 si 11.3 ale formularului 101, dedicate “Elementelor similare veniturilor”, iar alte cheltuieli pe randurile 12, 12.1 si 12.2, care se refera la “Elemente similare cheltuielilor”.

Dupa includerea acestora, contribuabilii trebuie sa adune suma de la randul 10 si cea de pe randul 11, iar din acest rezultat sa scada suma de pe randul 12. Rezultatul obtinut dupa acest calcul trebuie trecut pe randul 13, “Rezultat dupa includerea elementelor similare veniturilor/cheltuielilor”.

Apoi, contribuabilii trebuie sa mentioneze amortizarile fiscale deducerilor si amortizarilor fiscale, de la randul 14 pana la randul 18, pe care sa le cumuleze, iar rezultatul trebuie trecut pe randul 19.

De asemenea, contribuabilii trebuie sa treaca in declaratia de impozit pe profit veniturile neimpozabile, pe randul 20 si pe randul 21. Aceste venituri neimpozabile vor fi cumulate intr-un total, care trebuie trecut pe randul 22 al formularului 101.

In urma tuturor calculelor de mai sus se poate afla profitul sau pierderea contribuabilului. Astfel, din rezultatul trecut pe randul 13 se scad rezultatul de pe randul 19 si cel de pe 22. Suma obtinuta reprezinta profitul sau pierderea firmei si urmeaza sa fie notata pe randul 23.

In plus, contribuabilii trebuie sa-si treaca defalcat toate cheltuielile, de la randul 24 la randul 34, in urmatoarea ordine si pe urmatoarele tipuri:

Cheltuieli cu impozitul pe profit datorat si impozitul pe profit,
Cheltuieli cu impozitul pe profitul/venitul realizat in strainatate,
Dobanzile/majorarile de intarziere, amenzile, confiscarile si penalitatile de intarziere datorate catre autoritatile romane/straine,
Cheltuieli de protocol care depasesc limita prevazuta de lege,
Cheltuieli de sponsorizare si/sau mecenat, burse private, efectuate potrivit legii,
Cheltuieli cu amortizarea contabila,
Cheltuieli cu provizioanele si cu rezervele care depasesc limita prevazuta de lege,
Cheltuieli cu dobanzile nedeductibile, care nu sunt reportate pentru perioada urmatoare,
Cheltuieli cu dobanzi si diferente de curs valutar reportate pentru perioada urmatoare,
Cheltuieli aferente veniturilor neimpozabile,
Alte cheltuieli nedeductibile.
Toate aceste cheltuieli trebuie cumulate, iar rezultatul este trecut separat pe randul 35 al formularului 101.

Acest rezultat este adunat cu cel de pe randul 23, profitul sau pierderea, iar noul rezultatul reprezinta profitul impozabil total sau pierderea fiscala totala pentru anul de raportare, inainte de reportarea pierderii.

In plus, contribuabilii trebuie sa treaca pierderile fiscale, de la randul 37 la 40. Apoi, profitul impozabil total sau pierderea fiscala totala trebuie adunat cu pierdere fiscala in perioada curenta, de reportat pentru perioada urmatoare, si cu pierdere fiscala in perioada curenta transferata, primita de la persoana juridica cedenta. Din rezultatul obtinut trebuie scazuta pierderea fiscala in perioada curenta, primita de la persoana juridica cedenta si pierdere fiscala de recuperat din anii precedenti.

Rezultatul scaderii reprezinta profit impozabil sau pierderea fiscala, de recuperat in anii urmatori, trecuta pe randul 42. La acest rezultat trebuie sa aplice contribuabilul impozitul pe profit, in cota de 16%. Totusi, contribuabilii care obtin venituri din baruri de noapte, cluburi de noapte, discoteci, cazinouri sau pariuri sportive vor avea de platit si un impozit de 5% pentru aceste venituri.

Apoi, contribuabilii trebuie sa adune toate creditele fiscale, randul 43, pe care sa le scada din impozitul pe profit. Acest rezultat reprezinta impozitul pe profit inainte de scaderea sumelor reprezentand sponsorizare/si sau mecenat si burse private, suma obtinuta fiind trecuta pe randul 44.

Din aceasta suma se scad sumele reprezentand sponsorizare/si sau mecenat si burse private, iar rezultatul reprezinta impozitul pe profit anual.

In plus, in formularul 101 trebuie trecuta diferenta de impozit pe profit datorat, care se obtine prin scaderea din impozitul pe profit a urmatoarelor sume:

impozitul pe profit stabilit in urma inspetiei fiscale pentru anul fiscal de raportare si care se regaseste in indicatorii din formular;
impozitul pe profit declarat pentru anul de raportare prin formularul 100;
impozitul pe veniturile microintreprinderilor declarat pentru anul de raportare prin formularul 100.
De asemenea, in formularul 101 trebuie mentionata diferenta de impozit pe profit de recuperat, care se obtine prin adunarea celor trei tipuri de impozite mentionate mai sus cu impozitul pe profit anual.

Atentie la transmiterea declaratiei! Aplicatia online, actualizata recent

Declaratia privind impozitul pe profit se completeaza cu ajutorul programului de asistenta, operatiunea fiind facuta electronic. Totusi, formularul 101 poate fi depus in format electronic sau pe hartie, prin codificarea informatiilor, sub forma de cod de bare, prin folosirea programelor respective, puse la dispozitie gratuit de Ministerul Finantelor Publice.

Mai exact, atunci cand este depus la organul fiscal competent, formularul 101 trebuie sa fie in format PDF, cu fisier XML atasat, pe suport CD, insotit de formatul hartie, semnat si stampilat conform legii.

“Conform OPANAF 2520/2010, contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, precum si sediile secundare ale acestora, au obligatia depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro. Semnarea declaratiilor se realizeaza prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001”, se mentioneaza pe site-ul ANAF.

Important! Aplicatia online prin care trebuie depus formularul 101 a fost actualizata pe 24 ianuarie, programul putand fi descarcat de aici.